Topp

Utbygging

Ofte stilte spørsmål om utbygging

Hvor kan vi sjekke om vi kan få nett fra GP Nett eller eventuelt legge inn interessemelding?

Dette kan du gjøre på denne siden. Dersom du ønsker fiber til et større område som kan være aktuelt for utbygging kan du kontakte oss om dette på kundeservice@gp.no 

Når kan vi forvente å få nett?

Du kan sjekke status for utbygging til ditt område på denne nettsiden. Her vil du få en foreløpig ferdigstillelsesdato for området. Merk at det kan være faktorer som gjør at det er forsinkelser på oppkobling og utbygginger som gjør at denne datoen ikke alltid er korrekt. Vi har dessverre ikke noe nøyaktig tidspunkt for når akkurat din adresse blir koblet på. 

Jeg skal ha montør. Når hører jeg fra disse?

Du vil bli kontaktet av vår koordinator for å avtale tid for montering. Dette kan skje på forskjellige tidspunkter i utbyggingsprosessen og er dessverre ikke noe kundeservice har oversikt over. Du vil bli kontaktet i god tid for å avtale montering. 

Jeg har gjort ferdig GDS. Når er det min tur til oppkobling?

Dersom du har meldt din GDS klar til oss på installasjon@gp.no eller på telefon 69 18 30 00 så vil vårt montørteam prøve å få skjøtet fiber hos deg så fort vi får mulighet. Her kan det i noen tilfeller være at du ikke får nett med en gang det er skjøtet dersom det er annet arbeid som skal være på plass før nettet fram til deg er ferdig utbygd. Du vil motta en SMS når alt skal være ferdig fram til deg. 

Må jeg ha fiber til alle leiligheter i bygget jeg eier eller kan alle dele en tilkobling?

Det må bestilles, kobles opp og betales for hver leilighet. Det er ikke mulighet for å dele abonnement mellom flere leiligheter. 

Kan jeg få fiberkabelen i bakken istedenfor i luft?

Det er fullt mulig om du selv ønsker å grave til nærmeste punkt, f.eks. kum eller stolpe. Ta kontakt med oss om du ønsker dette. 

Hvor skal jeg gi beskjed at GDS er klar?

Du kan gi beskjed til installasjon@gp.no når GDS er klar. 

Hva inneholder i GDS pakken?

GDS pakken inneholder en manual på hvordan pakken skal monteres/installeres i boligen, 30 meter innendørs fiberkabel med kontakt, 2 meter patchekabel og kundeboks/ruter. 

Hva er GDS pakke?

GDS står for Gjør Det Selv og er pakken vi utlever til kunder som ønsker å montere innendørsdelen selv. Du kan lese mer om GDS pakken her og her.

Er kundeboksen en trådløs ruter?

Kundeboksen er en trådløs ruter med mulighet for å koble til fiber. 

Hvor skal GDS kabel trekkes til?

GDS-kabel skal trekkes fra der kunden vil ha kundeboksen til der rør/luftstrekk kommer inn på huset nederst på kledningen. 

Hvordan skal GDS pakken monteres?

Du kan se manualen for installasjon av GDS på denne siden. 

Jeg trenger (XX) antall meter med rør, hvor får jeg tak i dette?

Ta kontakt med oss på telefon 69 18 30 00 eller på e-post kundeservice@gp.no så fikser vi det antall meter rør du trenger. 

Jeg har fått melding om at fiber er klar. Det lyser rødt på internettlampa på modemet. Hva skal jeg gjøre?

Prøv å starte kundeboksen på nytt igjen ved å gjøre den strømløs i noen minutter. Dersom dette ikke hjelper, kan du kontakte oss på 69 18 30 00 eller på kundeservice@gp.no så vi får undersøkt problemet. 

Hvor er det lurt å montere kundeboksen i huset?

Det er lurt å montere kundeboksen sentralt i huset, men ikke i nærheten av forstyrrende elementer. Den kan gjerne monteres i nærheten av hoved-TV for å gjøre kabling til TV-dekoder enklere. 

Hvor dypt i bakken må jeg grave ned fiberkabelen/røret?

Gjelder dette på privat eiendom så holder det med et spadetak eller dypere. 

Kan fiberrøret/kabel ligge på bakken en liten stund før jeg får gravd det ned?

Fiberrør kan ligge på bakken en stund. Kan ligge ute hele vinteren, men ikke hele sommeren da røret har en tendens til å bli sprøtt. 

Hvor lang tid tar en montering?

En montering varierer veldig fra hus til hus. Alt er avhengig om hvor kunde skal ha plassert kundeboks og hvor inntaket til fiber kommer inn(via luft/bakken). 

Kan modemet og TV-dekoder stå sammen?

Det kan være anbefalt å montere kundeboks i nærheten av TV-dekoder da dette gjør det enklere å trekke kabel mellom TV-dekoder/TV og kundeboksen. Det er ikke anbefalt å plassere kundeboks bak elektronisk utstyr eller bak annet som kan forstyrre og påvirke trådløssignaler om dette er viktig for deg. 

Jeg har klart å klippe fiberkabel til huset. Hvor mye koster det å fikse dette?

Dette koster 2000,- inkl. moms for å sende montør og rette opp i skaden.  

Jeg husker ikke om jeg har bestilt med eller uten montør for GDS, hvordan kan jeg sjekke dette?

Dette kan du sjekke ved å søke opp bestillingsbekreftelsen du har fått på e-post eller kontakte oss på      kundeservice@gp.no så vi kan sjekke det opp

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.