Topp

Internett

Ofte stilte spørsmål om internett

Hvordan kan jeg bestille nett fra dere?

Det kan du gjøre på denne siden. 

Kan jeg fryse abonnementet jeg har for en periode?

Vi har dessverre ingen frysmuligheter for abonnement. 

Hvor lang er oppsigelsestiden min?

Oppsigelsestiden er 1 måned fra dato du sier opp med mindre du er i binding. 

Hvor kan jeg finne vilkår for mitt abonnement?

Du kan finne oppdaterte vilkår på denne siden. 

Kan jeg overføre abonnement på ny eier?

Dersom abonnementet må bytte eier må du sende bekreftelse på at ny eier kan ta over abonnementet til kundeservice@gp.no. Ny eier må legge inn en bestilling på denne siden, og vil få bindingstid som erstatter din bindingstid, samt at det ikke vil bli oppsigelsestid. 

Hvordan kan jeg si opp mitt abonnement?

Oppsigelse må sendes til kundeservice@gp.no . 

Hvor raskt internett trenger jeg?

Dette kommer an på hva du skal gjøre. For enkel daglig bruk anbefaler vi Fiber Basis. For dem som ønsker ekstra god hastighet ved nedlasting av spill, filmer, osv, eller har mange enheter koblet på som bruker mye data, anbefaler vi et produkt med høyere hastighet.
Det er mulig å oppgradere på et senere tidspunkt. 

Hvordan skrur jeg av det trådløse nettet på kundeboksen som er levert av dere?


Trådløst nett på kundeboksen kan skrus av ved å trykke inn knappen merket med «WLAN» på siden av kundeboksen. Lysene for 2.4G og 5G skal slutte å lyse grønt når det trådløse er skrudd av. 

Jeg får beskjed om at det er feil kode/passord til det trådløse nettet, hvorfor?

En del kunder prøver å bruke «Login Password» istedenfor «Wireless Key» som er koden til det trådløse nettet på kundeboksen. Prøv med det som står etter «Wireless Key». 

Hvordan kan jeg tilbakestille kundeboksen til fabrikkinnstillinger?

Hold inn knapp vist på bilde med en binders i ca 10 sekunder. Boksen vil restarte og komme opp med fabrikk innstillinger.

Jeg opplever ustabilt nett, hvorfor gjør jeg dette?

Dersom dette er på trådløst kan det være at kundeboksen du har er utsatt for forstyrrelser. På denne siden kan du se råd og tips for å forbedre trådløst nett. Vi kan dessverre aldri garantere for trådløst nett da det er faktorer utenfor vår kontroll som kan påvirke kvalitet du opplever på det trådløse nettet. Dersom du ønsker et alternativt trådløssystem enn det vi leverer står du fritt til å velge dette. Vi tilbyr dessverre ingen alternative trådløsløsninger per i dag. 

Hvordan kan jeg sjekke om jeg får den hastigheten jeg betaler for?

Vi anbefaler Nasjonal kommunikasjonsmyndighet sin hastighetstest, nettfart.no. For å få mest mulig korrekt resultat anbefales det å teste med kablet nett fra kundeboksen til PC uten andre enheter koblet på nett. Dersom du opplever problemer med at du får feil hastighet så kan dette også skyldes enheten eller kabelen du tester med, prøv gjerne med flere enheter og kabler for å kontrollere at problemet ikke er på ditt utstyr. 

Det trådløse nettverket er dårlig, kan jeg få et annet/nytt trådløssystem fra dere?

Det trådløse nettet i kundeboksen er noe som følger med som standard. Dersom denne ikke yter bra nok for ditt behov så anbefaler vi deg å skaffe en erstatningsløsning for denne selv som f.eks. en MESH-løsning.
Det trådløse nettet er ikke en tjeneste vi leverer og er ikke en del av abonnementet du har fra oss. 

Jeg har problemer med at TV er ustabilt, hvorfor opplever jeg dette og hvordan kan jeg fikse det?

Dersom TV, TV-dekoder, AppleTV, osv er koblet på trådløst, kan man noen ganger oppleve at det er ustabilt og stopper opp. Vi anbefaler alltid å koble alt med TV på kablet nett siden vi ikke kan garantere for at dette skal fungerer på trådløst nett. Dersom du har bestilt RiksTV igjennom GP Nett og ønsker kabling fra kundeboks til TV-dekoder så gjør vi dette for en fastpris på 999,-. 

Hva er 10G porten på kundeboksen levert av dere og hva brukes den til?

10G står for 10Gbit. Denne kan i noen tilfeller fungere dårlig på noe utstyr som kobles til. Det er heller anbefalt å bruke LAN1-4. 

Kan jeg bytte ut kundeboksen levert av dere? Eventuelt sette denne i bridge.

Det kan du. Da må kundeboks byttes i en medieconverter (som gjør om fra fiber til kobber). Denne kan du få hos oss. Du kan også bruke fibergrensesnitt på utstyret du har om den støtter dette. Vær oppmerksom på at feilsøk fra kundeservice kan bli noe begrenset ved å bytte kundeboks i eget utstyr. 

Hvordan kan jeg skille 2.4GHz og 5GHz på kundeboksen levert av dere?

Dette kan du se en videoguide på. 

Hvordan kan jeg bytte nettvarksnavn (SSID) og/eller kode til nettet?

Dette kan du se en videoguide på. 

Tilbyr dere noen annen ruter/MESH?

Vi tilbyr pr i dag ikke noe alternativt trådløssystem. Du står fritt til å skaffe ditt eget system om du ønsker dette. Vi anbefaler å skru av trådløs på kundeboks levert av oss dersom du bruker et annet trådløssystem hos deg. 

Jeg har klart å klippe fiberkabel til huset. Hvor mye koster det å fikse dette?

Dette koster 2000,- inkl. moms for å sende montør og rette opp i skaden.  

Hva er brukernavn og passord for å logge inn på konfigurasjonssidene til kundeboksen?

Dersom du har en ZyXEL kundeboks levert av oss vil det stå bak, merket med «Login Username» og «Login password». Dersom du har en Icotera levert av oss så ta kontakt. 

Jeg opplever høy responstid/ping når jeg spiller, hvordan kan jeg løse dette?

Dersom enheten (f.eks. PlayStation eller PC) du spiller med ikke er kablet er det anbefalt å gjøre dette for å få best mulig responstid. Du må også kontrollere avstand til det du spiller mot på internett, f.eks. når du spiller på en server eller dersom du spiller i skya (f.eks. Geforce Now). 

Jeg ønsker å få hjelp til å sette opp et kablet punkt i huset, f.eks. til pc eller TV. Gjør dere dette?

Dersom du har bestilt RiksTV igjennom oss og ønsker å få kablet opp punkt til TV-dekoder kan vi gjøre dette for en fastpris på kr 999,-. Vi kabler dessverre ikke andre punkter.  

Har dere «Mine sider» som jeg kan endre mitt kundeforhold på?

Vi har dessverre ikke mine sider per i dag, men dette er noe vi jobber med å få på plass. 

Kan andre leverandører levere over deres fiberkabel?

Nei, det er ikke mulig pr. i dag. 

Jeg har fiber fra Telenor, kan dere levere over samme fiberkabel til meg?

Ja, det kan vi. 

Kan jeg få TV-signaler igjennom fiberkabelen selv om jeg har sagt opp internett-abonnementet mitt?

Det er dessverre ikke mulig. 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.