Topp
GP Nett / Nyheter  / 5 ting som gjør det triveligere å jobbe hjemmefra

5 ting som gjør det triveligere å jobbe hjemmefra

Arbeidsmiljø er et begrep som rommer mye. Noen tenker først og fremst på sosiale settinger og trivsel, mens andre legger mer vekt på tilgangen til fungerende utstyr, pene lokaler og gode kontorstoler.

Når du er på jobb i et lokale som arbeidsgiveren din har satt til disposisjon for deg og kollegaene dine, er arbeidsmiljøet som regel ivaretatt ved innarbeidede rutiner og god arealplanlegging. Lufteanlegget fungerer som det skal. Det er alltid kaffe på maskinen. Folk vet sånn nogen lunde hvordan du liker å bli forstyrret. Alle kan bruke Internett samtidig og hvis skjermen flimrer så kommer Petter fra IT løpende for å fikse det for deg. Det finnes et stille-rom, et møterom og – kanskje best av alt – ingen lokkende vaskerom.

Hva da når hjemmekontoret blir en stadig viktigere del av arbeidshverdagen til oss nordmenn?

Ifølge Statistisk Sentralbyrå hadde nærmere 40 prosent av den arbeidende befolkningen det som på fagspråk heter fleksibelt arbeidssted i 2017. Vi andre kaller det gjerne hjemmekontor. I etterkant av Corona-pandemien i 2020, er det høyst sannsynlig at ordningen med å kunne jobbe fra valgfri destinasjon vil bli langt mer vanlig.

Noen har egne rom i huset dedikert til dette formålet. Der har de gjerne et skikkelig skrivebord, en behagelig stol med hjul på, stasjonær PC eller annet fast arbeids-inventar og noen ganger til og med en egen kaffemaskin!

Men er du en av dem som vurderer garasjen eller gjeste-rommet som de mest aktuelle hjemmekontor-stedene akkurat nå, finnes det håp for kontor-luksus også for deg.

Her er 5 ting å tenke på når du skal skape ditt eget trivelige arbeidsmiljø:

1. Tenk på lys, lyd og luft

Det skal være behagelig å jobbe en hel arbeidsdag. Velg et sted som minner deg mest mulig om miljøet på jobben; Eller slik du ønsker deg at miljøet på jobben skal være.

Lys:
Hvis du har en jobb det går an å gjøre hjemmefra, sitter du sannsynligvis mye foran en datamaskin. Pass på at hjemmekontoret ditt tilbyr øynene nok lys, slik at de ikke blir så slitne av å se på skjermen. På motsatt vis, trenger du muligheten til å plassere deg selv på en måte som gir minst mulig gjenskinn i skjerm og brilleglass.

Unn øynene en god skjerm å se på. Klikk her for rabatter på buede skjermer fra GP Digital.

Lyd:
Denne kan være litt vanskelig når du jobber hjemmefra, særlig hvis du ikke er den eneste som er hjemme. Prøv likevel så godt det lar seg gjøre å velge et sted hvor du får den roen du trenger til å fokusere på arbeidsoppgavene dine. Noen jobber for øvrig best med litt bakgrunnsstøy, og kan velge friere enn andre.

Luft:
Det er mange grunner til at stuebord og kjøkken trumfer baderom og bøttekott når det gjelder valg av lokasjon for hjemmekontoret. Hjernen jobber best med frisk luft, og selv om det på de fleste arbeidsplasser er en evig diskusjon rundt om det er for kaldt eller for varmt, bør det finnes muligheter for utskiftning av lufta i alle fall et par ganger i løpet av arbeidsdagen. Vær også litt oppmerksom på om du velger et lukt-løytralt sted. Hjernen blir fort sliten og sløv av for mye lukt. Stekt løk lukter bare godt den første halvtimen.

2. Del inn hjemmekontoret i soner – og la «hjemme være hjemme»

Om plassen tillater det, vil det å dele hjemmekontoret inn i soner være både befriende og effektivt. Gjør det til en vane å reise deg opp og ta et par steg til siden, når du ringer en kollega for å spørre om noe du ikke trenger å skrive ned svaret på; Slik du ville gjort dersom dere satt vegg i vegg på arbeidsplassen. Skal du ha videomøter, er det kanskje steder i rommet som er bedre egnet som virtuelt møterom enn den faste arbeidsplassen, med tanke på lysforhold og bakgrunn?

Ikke bare vil en slik inndeling av «kontorlandskapet» tvinge deg til å røre på kroppen litt oftere – Den vil også tilrettelegge for at du mer effektivt utfører arbeidet du var ment å gjøre på de forskjellige postene.

Ikke jobb fra senga, sofaen eller godstolen. Sett bort ifra faren for at du ved et uhell dupper av og våkner en halv arbeidsdag senere, er det smart å la disse stedene være «fri-soner» slik de er tiltenkt. Vi mennesker er vane-dyr og knytter fort sammen plasser og følelser. Dermed blir det relativt raskt mindre avslappende å synke ned i sofaen med et godt program fra RiksTV, dersom du alt har brukt mesteparten av dagen på å håndtere stressende innholdstilbud, masete mailer og overfylte kalenderuker fra nøyaktig samme sofahjørne.

Det kan også være en god idé å skille mellom kontor og «pauserom». Vi vet alle at hverken lunsjen eller arbeidet blir så bra som det kunne blitt, når vi spiser mens vi jobber. Bruk pausene på det de er ment til; Å ta pause fra arbeidet. Kom deg ut av «kontoret» (du kan jo sette opp et vindu mens du er borte, så starter du på igjen med frisk luft og et friskt sinn etter pausen), strekk litt på beina, spis lunsj ved spisebordet eller i solveggen på terrassen og snakk litt om været med naboen mens du sipper til dagens tredje kaffekopp – du vet, den du faktisk pleier å drikke opp før den blir kald.

3. Sørg for god internett-tilkobling med tilgang til de plattformene og programmene du trenger

Det er vanskelig å jobbe online uten en god internett-tilkobling. At tilkoblingen ikke er helt som den burde være, merker du fort ved at video-møtene hakker, lyden detter ut og det tar et vondt år å åpne e-post med viktige vedlegg fra sjefen.

Etter 12. mars 2020, den dagen Norge gikk i dvale for å bremse smittespredningen av COVID-19, har fiberbestillingen økt med 50 prosent. Fiber er det desidert beste og raskeste alternativet når det gjelder internett-tilkobling og gjør arbeid ved hjemmekontoret mye mer effektivt og dermed også lønnsomt.

Har du ikke fiber ennå?
Ettersom mange har et sterkt og akutt behov for fiber nå som det tilbringes svært mye tid hjemme – både i arbeidssammenheng og ellers, jobber vi hardt for å levere fiber så raskt som mulig.

Men er det forsvarlig å legge fiber nå?
Mesteparten av arbeidet med å legge fiber, foregår utendørs. Den lille brøkdelen som foregår innendørs, utføres av små grupper på 2-3 personer (noe som er helt i orden ifølge helsemyndighetene). Vi har også en gjør det selv-løsning som muliggjør installasjon uten noen form for fysisk kontakt eller entring av hjemmet for de som ønsker dette. Denne løsningen er også en god del billigere.

Bestill fiber her.

Pass også på at du har tilgang til å logge deg på og bruke de programmene du har behov for, som for eksempel redigerings-, tegne- og timeføringsprogrammer. Å føre timer på post-it fungerer kanskje den første uka, men når du har jobbet 193 dager hjemmefra og det er på tide å føre disse timene over i timebanken, ja da blir post-it strevsomt.

4. Ha riktig utstyr

Med godt verktøy er halve jobben gjort, sies det. Det er for eksempel ingen som bruker mobiltelefonen til å skrive årsrapporter. Her er ei kort liste over hva du bør ha på plass for å skape et trivelig arbeidsmiljø både for deg selv og dine kollegaer:

– Et fungerende web-kamera
SnapChat har mange kule filtre. De fjerner både dobbelthaka fra påskeferien og de blå ringene under småbarn-foreldres øyne. Video er gøy på telefon, men til bruk i video-møter er det kameraet på datamaskinen som gjelder. Her får du begge hender fri til å gestikulere, ta notater, dele skjermer og bytte mellom faner og vinduer. Du slipper også å bli sliten i armen av å holde telefonen i en flatterende vinkel, eller å se ut som en nese med øyenbryn.

– Hodetelefoner
Hodetelefoner, eller head-set, er de greiene med eller uten ledning, som du stapper inn i eller setter utenpå ørene for å høre – pluss en mikrofon som gjør at andre kan høre det du sier.
Uten hodetelefoner, er det fort gjort at du ikke helt hører hva som blir sagt i digitale møter med flere, at de andre ikke hører deg så godt eller at de andre hører seg selv gjennom din høyttaler og mikrofon. Du gjør både deg selv og dine kollegaer en tjeneste ved å bruke hodetelefoner. Alltid.

– En god skjerm
En god skjerm er først og fremst viktig for deg selv og øynene dine – som du tross alt bare har ett par av. For liten, feil type eller for gammel skjerm kan gi hodepine, feil sittestilling, såre øyne og redusert effektivitet i arbeidet. Ifølge Arbeidstilsynet bør skjermer brukt i arbeidssammenheng, ha følgende kvaliteter:

  • Mulighet for justering av skrifttype, skriftstørrelse og farger
  • God kvalitet på skjermbildet
  • Mulighet for vinkling, rotering og høyderegulering av skjermen
  • Mulighet for justering av lys og kontrast
  • Adskilt fra tastatur (altså ikke laptop eller Mac)

Midten av bildet bør være i 15–30 graders synsvinkel under øyets horisontallinje og avstand fra øye til skjerm bør være 50–80 cm.

5. Pass på struktur og digital sosialisering

Det mange synes er det absolutt vanskeligste med hjemmekontor, er å strukturere arbeidsdagen slik at en får gjort alt en skal. Likevel viser det seg gang på gang at vi får gjort like mye hjemme som på kontoret – dersom vi fordelen tiden vår riktig.

Start gjerne hver dag på samme måte som om du skulle av gårde på jobb. Kle deg, spis frokost og puss tenner. Kollegaene dine merker kanskje ikke om du sitter i den samme pysjebuksa fem dager på rad, men det gjør du – og det påvirker deg mer enn du tror.

Er du en av de som ofte blir fristet til å gjøre husarbeid, lufte hunden en ekstra gang i det fine været eller sove en halvtime midt på dagen når du jobber hjemmefra, kan du gjøre dette i lunsjen eller på den tiden du ellers ville brukt på å komme deg til og fra jobb. Et hett tips til husarbeid som passer utmerket sammen med hjemmekontor: Klesvask.

Sett opp en plan for dagen din, og del den gjerne med en av kollegaene dine. På denne måten får du oversikt over hva som må gjøres, samtidig som du skaper en viss forventning om at dette skal gjennomføres i dag.

Sist, men ikke minst: Avtal video- eller telefon-«dater»!
Alle som har fulgt norske helsemyndigheters råd og holdt seg hjemme mer eller mindre hele våren 2020, har kjent på hvor gæren man faktisk kan bli av å ikke ha kontakt med andre mennesker, annet enn på mail. På jobb møtes man ved kaffemaskinen, spør om helgen har vært bra og får se bilder av fjellturer og nye barnebarn. Hjemmekontoret har det med å ta knekken på slike øyeblikk.

Digitale møter har de fleste kontroll på, og de pleier ofte å være både mer informative og mindre tid-takende enn (dog ikke like hyggelige som) de fysiske møtene. Det er imidlertid ingen ting i veien for å sende ut en invitasjon til et kaffe-møte eller en felles digital skravle-lunsj dersom det blir lenge mellom hver gang du ser kollegaene dine. Med god lyd og en stor skjerm, blir det nesten like bra som på ekte.